Μαθήματα

Για την απονομή του Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στην «Καινοτόμο και Αειφόρο Επιχειρηματικότητα» απαιτείται η επιτυχή παρακολούθηση και εξέταση σε 8 μαθήματα. Συγκεκριμένα, περιλαμβάνει 4 υποχρεωτικά μαθήματα (8 πιστωτικές μονάδες ανά μάθημα), 2 μαθήματα επιλογής (6 πιστωτικές μονάδες ανά μάθημα) και την Διπλωματική Εργασία, η οποία αντιστοιχεί σε πιστωτικές μονάδες ίσες με αυτές 2 υποχρεωτικών μαθημάτων (16 πιστωτικές μονάδες). Το πρόγραμμα σπουδών του ΠΜΣ καλύπτει σύνολο 60 πιστωτικών μονάδων, οι οποίες κατανέμονται ισομερώς στα δύο διδακτικά εξάμηνα.

 

Υποχρεωτικά μαθήματα Α’ εξάμηνου:

Οικονομικά της Ενέργειας, του Περιβάλλοντος & Πολιτική

Το μάθημα «Οικονομικά της Ενέργειας, του Περιβάλλοντος και Πολιτική» εστιάζει στις αγορές ενέργειας, τα οικονομικά των ανανεώσιμων πόρων, την ενεργειακή αποδοτικότητα και την καινοτομία στις ενεργειακές αγορές. Μελετά τη μικροοικονομία και τις μακροοικονομικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, τις πράσινες και ενεργειακές μεταβάσεις, καθώς και τις σχετικές πολιτικές σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Παρουσιάζει εργαλεία περιβαλλοντικής πολιτικής, μελέτες περιπτώσεων και ποσοτική ανάλυση με δείκτες, συμβάλλοντας στη βαθύτερη κατανόηση και τη διαμόρφωση προτάσεων πολιτικής για την κλιματική ουδετερότητα.

Η πλήρης περιγραφή του μαθήματος βρίσκεται εδώ.

Οικονομικά της Στρατηγικής & της Αειφορίας

Το μάθημα «Οικονομικά της Στρατηγικής και της Αειφορίας» εξετάζει τη διαμόρφωση επιχειρηματικών στρατηγικών με στόχο την αειφορία. Εστιάζει σε έννοιες στρατηγικού σχεδιασμού, τεχνολογικής αλλαγής, ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και αειφόρου ανάπτυξης. Παρουσιάζει ποσοτικές μεθόδους ανάλυσης στρατηγικών, μελέτες περίπτωσης και επίσημα δεδομένα, καθώς και τη διεθνή εμπειρία, παρέχοντας εξειδικευμένη γνώση για την ενσωμάτωση αειφορίας στη στρατηγική των επιχειρήσεων.

Η πλήρης περιγραφή του μαθήματος βρίσκεται εδώ.

Επιχειρηματικότητα & Καινοτομία

Το μάθημα «Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» εστιάζει στις αρχές και τις δεξιότητες που απαιτούνται για τη δημιουργία και εξέλιξη επιχειρηματικών πρωτοβουλιών. Παρουσιάζει οικονομικές, πολιτισμικές, πολιτικές και ψυχολογικές προσεγγίσεις, δίνοντας έμφαση στη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών για την υλοποίηση επιχειρηματικών ιδεών. Απευθύνεται σε φοιτητές από διαφορετικά επιστημονικά πεδία που επιθυμούν να αναπτύξουν δεξιότητες και στάσεις για επιτυχημένη επιχειρηματικότητα.

Η πλήρης περιγραφή του μαθήματος βρίσκεται εδώ.

 

Μαθήματα επιλογής Α’ εξάμηνου (1 επιλογή μεταξύ των):

Ειδικά Θέματα Καινοτομίας

Το μάθημα «Ειδικά Θέματα Καινοτομίας» προσφέρει εξειδικευμένη γνώση στη Διοίκηση Καινοτομίας και Τεχνολογίας, εστιάζοντας σε θέματα που επηρεάζουν τη στρατηγική και την απόδοση των επιχειρήσεων. Παρουσιάζει θεωρητικά υποδείγματα και εργαλεία για την κατανόηση της τεχνολογίας και της καινοτομίας, καθώς και των παραγόντων που διαμορφώνουν βέλτιστες στρατηγικές και ευνοϊκά περιβάλλοντα για νέα προϊόντα και υπηρεσίες.

Η πλήρης περιγραφή του μαθήματος βρίσκεται εδώ.

Ειδικά Θέματα Βιώσιμης Επιχειρηματικότητας

Το μάθημα εστιάζει στη βιώσιμη επιχειρηματικότητα και καλύπτει τις βασικές έννοιες του ESG (Περιβαλλοντική, Κοινωνική και Διακυβέρνηση) και της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ), καθώς και την ιστορική τους εξέλιξη και εφαρμογή στις σύγχρονες επιχειρηματικές δραστηριότητες. Εξετάζει τα πρότυπα και τις μεθόδους μέτρησης επιδόσεων ESG, τις διεθνείς πρωτοβουλίες και την πολιτική βιώσιμης ανάπτυξης στην Ευρώπη. Ειδικότερα, αναλύονται οι στρατηγικές για την υιοθέτηση πράσινων τεχνολογιών και την ψηφιακή μετάβαση, καθώς και οι ευκαιρίες και προκλήσεις που προκύπτουν για τις επιχειρήσεις, ιδιαίτερα τις ΜμΕ. Το μάθημα περιλαμβάνει μελέτες περιπτώσεων και ανάλυση του επιχειρηματικού καμβά για την εφαρμογή βιώσιμων και καινοτόμων πρακτικών στον τομέα του πράσινου επιχειρείν και της ψηφιακής και πράσινης μετάβασης.

Η πλήρης περιγραφή του μαθήματος βρίσκεται εδώ.

Οικονομικά της Καινοτομίας

Το μάθημα επικεντρώνεται στα οικονομικά της καινοτομίας και της τεχνολογικής αλλαγής, με ανάλυση σε τρία επίπεδα: μακροοικονομικό, μικροοικονομικό και κλαδικό. Εξετάζει τη σύνδεση τεχνολογικής αλλαγής και οικονομικού μετασχηματισμού, αναλύοντας τις επιπτώσεις στην παραγωγικότητα, την ανεργία και τις διαρθρωτικές αλλαγές. Το δεύτερο μέρος μελετά τις πηγές και στρατηγικές καινοτομίας σε μικροεπίπεδο, συγκρίνοντας τον δημόσιο τομέα με τις αγορές. Αντιμετωπίζει επίσης ζητήματα δεξιοτήτων, κατανομής των οφελών από καινοτομία και το ρόλο της τεχνολογίας στην αγορά. Στο κλαδικό επίπεδο, αναλύει τη διάδοση νέων προϊόντων και διαδικασιών, τον σχεδιασμό και τα πρότυπα δικτύου. Επιπλέον, εξετάζει την πνευματική ιδιοκτησία, τις επιπτώσεις της στην καινοτομία και τη διεθνή ρύθμιση της, καθώς και τη μεταφορά τεχνολογίας μεταξύ πανεπιστημίων και βιομηχανίας. Τέλος, αναλύονται τα οικονομικά της επιστήμης και ο αντίκτυπος της επιστημονικής προόδου, με ιδιαίτερη έμφαση σε κλάδους όπως η «βιομηχανία 4.0», η βιοτεχνολογία και οι τηλεπικοινωνίες.

Η πλήρης περιγραφή του μαθήματος βρίσκεται εδώ.

 

Υποχρεωτικά μαθήματα Β’ εξάμηνου:

Ποσοτικές Μέθοδοι Ανάλυσης & Λήψης Επιχειρηματικών Αποφάσεων

Το μάθημα προσφέρει εξειδικευμένη γνώση στην οικονομετρία και τις εφαρμογές της στις επιχειρηματικές αποφάσεις, εστιάζοντας σε προχωρημένες μεθόδους ανάλυσης. Καλύπτει τις βασικές τεχνικές πολυμεταβλητής ανάλυσης, όπως η Ανάλυση σε Κύριες Συνιστώσες, η Ανάλυση Αντιστοιχιών, η Ανάλυση Συστάδων, οι μέθοδοι Αποστάσεων και η Διαχωριστική Ανάλυση. Εξετάζεται επίσης η αποτύπωση επιχειρηματικών αποφάσεων μέσω υποδειγμάτων περιορισμένης εξαρτημένης μεταβλητής (probit, logit, tobit) και η ερμηνεία των οριακών επιδράσεων, η μεροληψία επιλογής μέσω του Heckman selection και η ενδογένεια. Εφαρμόζονται μέθοδοι όπως η εκτίμηση σε δύο στάδια και η διαδικασία εκτίμησης με ενδογενή παλινδρομητή (Conditional Mixed Process). Επιπλέον, αναλύεται το Structural Equation Modeling (SEM), η ανάλυση παραμέτρων παράγοντα (exploratory/confirmatory factor analysis), η ανάλυση Path και οι σύνθετοι δείκτες. Το μάθημα περιλαμβάνει επίσης την ανάλυση χρονοσειρών και τάσεων, με παραδείγματα και ερμηνεία των αποτελεσμάτων.

Η πλήρης περιγραφή του μαθήματος βρίσκεται εδώ.

Μαθήματα επιλογής Β’ εξάμηνου (1 επιλογή μεταξύ των):

Διοίκηση & Χρηματοδότηση Έργων

Το μάθημα προσφέρει εξειδικευμένη γνώση στη Διοίκηση και Χρηματοδότηση Έργων, εστιάζοντας στον σχεδιασμό, χρονικό προγραμματισμό και οικονομικό έλεγχο έργων. Οι φοιτητές μαθαίνουν μεθοδολογίες και τεχνικές για την αποτελεσματική διαχείριση έργων, με έμφαση στη διαχείριση έργων με περιορισμένους πόρους και τη σχέση τους με την επιχειρησιακή έρευνα, τη συνδυαστική βελτιστοποίηση και την τεχνητή νοημοσύνη. Στη χρηματοδότηση επιχειρηματικών σχεδίων, εξετάζονται οι πηγές χρηματοδότησης, οι διαδικασίες προσέλκυσης κεφαλαίων για επενδυτικά σχέδια και η αξιολόγηση της αποδοτικότητας μέσω χρηματοοικονομικών δεικτών. Το μάθημα καλύπτει τις εξής ενότητες: αρχές διοίκησης έργων, χαρακτηριστικά και οργάνωση έργων, οικονομική διάσταση έργου, χρήση διαγραμμάτων Gantt, χρονικός προγραμματισμός με μέθοδο κρίσιμης διαδρομής (CPM), και περιορισμοί πόρων. Επίσης, αναλύεται η χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων, η προετοιμασία εισαγωγής νέων κεφαλαίων και η χρήση δεικτών αποδοτικότητας και πιστοληπτικής ικανότητας για την επιλογή των βέλτιστων σχεδίων. Το μάθημα περιλαμβάνει πρακτικά παραδείγματα και ανάλυση μελετών περίπτωσης.

Η πλήρης περιγραφή του μαθήματος βρίσκεται εδώ.

Ηλεκτρονικό Επιχειρείν & Ψηφιακό Μάρκετινγκ

Το μάθημα προσφέρει εξειδικευμένη γνώση στο Ηλεκτρονικό Επιχειρείν και Ψηφιακό Μάρκετινγκ. Καλύπτονται οι βασικές έννοιες του ηλεκτρονικού εμπορίου, οι διαφορές με το ψηφιακό επιχειρείν και τα επιχειρηματικά μοντέλα (B2B, B2C, C2C). Στη συνέχεια, εξετάζονται οι τεχνολογίες που υποστηρίζουν το ηλεκτρονικό εμπόριο, οι διαδικασίες πληρωμών και η ασφάλεια στο διαδίκτυο. Το μάθημα εστιάζει στη στρατηγική ανάπτυξης ψηφιακών επιχειρήσεων, τη δημιουργία νέων επιχειρηματικών ιδεών και τη χρήση του Επιχειρηματικού Καμβά για την ανάλυση μελετών περίπτωσης. Επιπλέον, καλύπτεται ο πρακτικός σχεδιασμός ηλεκτρονικών καταστημάτων και το ψηφιακό μάρκετινγκ, όπως SEO, social media και email marketing. Τέλος, εξετάζεται η χρηματοδότηση επιχειρήσεων e-commerce, η ανάλυση δεδομένων για την αξιολόγηση καμπανιών και οι νομικές και ηθικές πτυχές του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Η πλήρης περιγραφή του μαθήματος βρίσκεται εδώ.

Ανάλυση Αποτελεσματικότητας & Παραγωγικότητας

Το μάθημα προσφέρει εξειδικευμένη γνώση στην ανάλυση αποτελεσματικότητας και παραγωγικότητας. Εισάγεται η εκτίμηση της συνάρτησης παραγωγής με τη μη παραμετρική τεχνική της Περιβάλλουσας Ανάλυσης Δεδομένων (DEA) και την παραμετρική προσέγγιση των Στοχαστικών Ορίων (SFA). Παρουσιάζονται τα μοντέλα παραγωγής και τεχνολογίας, η δυναμική αποτελεσματικότητα μέσω του δείκτη παραγωγικότητας Malmquist και η εφαρμογή με τη χρήση του R. Αντιμετωπίζεται η τεχνολογική ετερογένεια μέσω του μετα-ορίου και της σύγκρισης επιδόσεων σε ετερογενείς τεχνολογίες. Εξετάζονται επίσης θέματα τεχνολογικής αλλαγής, αναποτελεσματικότητας, διαφορετικών προσανατολισμών αποτελεσματικότητας και επιχειρηματικής ετερογένειας. Η έννοια της ενδογένειας εφαρμόζεται σε δυναμικά μοντέλα και αναλύονται οι επιδράσεις της διάχυσης γνώσης στην παραγωγικότητα. Τέλος, γίνεται αναφορά στη χρήση τεχνολογιών πληροφορικής, την οικονομία της γνώσης και τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας.

Η πλήρης περιγραφή του μαθήματος βρίσκεται εδώ.